Zaufanie w gospodarce współdzielenia
Katarzyna Czernek 1  
,  
Dagmara Wójcik 1  
,  
 
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Teorii Zarządzania
2
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Pieniądza i Bankowości
Data publikacji: 30-09-2018
Data nadesłania: 20-02-2018
Data akceptacji: 25-07-2018
 
Gospodarka Narodowa 2018;295(3):23–48
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE ARTYKUŁU
Jednym z ważniejszych, a jednocześnie najszerzej rozpowszechnionych przejawów postępu technologicznego i upowszechniania się warunków nowej gospodarki jest tzw. gospodarka współdzielenia (sharing economy). Można przez nią rozumieć model społeczno-gospodarczy, oparty na oddolnych inicjatywach indywidualnych osób (relacje P2P), które odnoszą się do nie w pełni wykorzystanych zasobów, bazując na współdzieleniu realizowanym poprzez platformy technologiczne, za opłatą lub bezpłatnie. Celem artykułu jest szczegółowa charakterystyka zaufania, stanowiącego fundament i niezbywalny element gospodarki współdzielenia. Przedstawiono definicje i cechy samej gospodarki współdzielenia, a następnie – pojęcie, funkcje, a także wybrane koncepcje oraz mechanizmy budowania zaufania. Dalej dokonano konceptualizacji pojęcia tzw. zaufania intermediacyjnego, charakterystycznego dla sharing economy, oraz opisano mechanizmy jego budowania. Poruszono także kwestię różnic między zaufaniem a wiarygodnością. Z rozważań wynika, że zaufanie intermediacyjne jest nieodłącznie związane z gospodarką współdzielenia.
eISSN:2300-5238
ISSN:0867-0005